Rørvig Sogneskole - en typisk dansk centralskole med overbygning i Nykøbing Sjælland - Erindringer om undervisningen og frikvarterer, polioepidemi, fællesskab ved fødselsdage, skolekomedier, udflugter, glæden ved sang og musik

Af: Annie Brydegaard Danielsen

Læseprøve

Beskrivelse

Bogen ’Rørvig Sogneskole – en typisk dansk centralskole’ er skrevet for at fastholde skolens historie, der rækker tilbage til den vidtgående skolelov i 1937/38. Fremtidens børn skulle have skolen som deres vigtigste erhverv, børnearbejdet skulle tilhøre fortiden. Så vidtgående krav affødte heftige meningsudvekslinger og diskussioner mellem kommunens beboere og politikerne. Det blev ikke nemmere af, at skoledistriktet dækkede to områder, et på Hesselø i Kattegat og et fra Nørrevang til Rørvig og Nakke over Nakke Lyng til Lyngkroen, samt at Danmark blev besat af Tyskerne, og krigen medførte restriktioner og materialemangel. Efter krigen fandt man frem til, at centralskolen skulle ligge midt mellem de stridende byer, Rørvig og Nakke, og med den nye folkeskolelov i 1958 hovedskoleforløbet suppleret med en 8. og 9. klasse eller en treårig realskole på Nykøbing Borger- og Realskole. Den nærværende fortid kan være svær at skrive om. Alt er så tæt på, at det er svært at bevare overblikket, så mine venner, klassekammerater og flere af sogneskolens og realskolens elever og en lærer har støttet min hukommelse og bidraget med deres erindringer og anekdoter. Hvert kapitel i bogen skal læses og ses som en lille historie. Gennem luftfotos fra skoledistriktet, klassebilleder, portrætter, elevarbejder, fotos fra skolekomedier, skolekor, skoleorkester, sange, noder, børnefødselsdage, udflugter, lejrskoler, pædagogisk materiale, poesibøger, udklædte afgangselever i leg og spas med lærerne, har jeg gjort mit bedste for at få fastholdt historien om lærere og elever på Rørvig Sogneskole og Nykøbing Borger- og Realskole fra behovet for en ny centralskole opstod i 1938 til skolens nedlæggelse i forbindelse med kommunalreformen og skoleforbundets nedlæggelse i 1970. Udover at glæde ejerne, er de mange klassebilleder, professionelle og private fotos, elevarbejder og filmoptagelse, avisudklip, pladeomslag, en vigtig del af dansk kulturarv. Bogen kan derfor også læses af alle, der interesserer sig for skolevæsnet- og samfundets udvikling i Danmark.

Yderligere informationer